frank. wil niet de accountant voor iedereen zijn

Onder de nieuwe naam frank. slaat Zwaartekracht Accountancy & advies een nieuwe weg in. Alleen de werkwijze blijft hetzelfde, zij het dat diensten en dossiers nog meer gedigitaliseerd worden. Om het contact met de klant juist persoonlijker te maken. Want door slim werken ontstaat tijd die frank. wil investeren in de klant.

 

Leg even uit, hoe kan digitalisering het advies persoonlijker maken..?

Onze focus ligt al jaren op slimmer werken, meer digitaliseren en automatiseren. Dat is voor ons geen doel op zich, omdat we het toevallig zo leuk vinden. We doen dat om efficiënter te kunnen werken, zodat er ruimte ontstaat binnen het budget dat een ondernemer voor zijn accountant heeft gereserveerd. En doordat we minder tijd besteden aan onder meer de administratie, aangiften en jaarrekeningen komt er bij ons tijd vrij. Die tijd willen wij investeren in onze klanten.

 

Meer tijd investeren in jullie klanten, dat klinkt altijd goed. En dat houdt in..?

Wij werken met maandabonnementen. De meeste van onze klanten spreken we meerdere keren per jaar op ons initiatief (of op initiatief van de klant), zonder dat de klant hiervoor extra betaalt. Dat is inbegrepen. Door deze gesprekken weet je wat er speelt bij elkaar. We zijn eerder op de hoogte van, de soms nog vage, toekomstplannen. Dat geeft ons wel de kans daarop in te spelen, te adviseren en de klant op mogelijkheden, risico’s of aandachtspunten te wijzen. En klanten waarderen dat.

 

Dus de tijd dat alles om cijfers draaide is definitief voorbij?

Nee, dat niet. Cijfers moeten actueel en betrouwbaar zijn. Maar wij kijken met de ondernemer naar zijn plannen, zijn ambities of zijn zorgen (al dan niet zakelijk). Stellen kritische vragen, interpreteren zowel de historische cijfers als de toekomstige cijfers – en de afwijkingen tussen de realisatie en de prognose. En wat kan of moet de ondernemer doen om zijn doelstelling toch te halen? In de cijfers komt alles samen. Een prachtig businessplan met nul resultaat is van geen waarde.

 

Klinkt prachtig, toch denk ik dat je daarin niet uniek bent. Klopt dat?

Wat digitaliseren betreft en actueel inzicht in de cijfers zijn wij niet uniek, al lopen we voorop. Wij maken vooral het verschil in het persoonlijk contact. Vaak wordt digitalisering als argument gegeven om te besparen op je accountantskosten. Je doet jezelf als ondernemer dan te kort, je mist de sparringpartner, de financiële coach. Die naast je staat als het tegenzit, meedenkt in oplossingen,  je confronteert en eerlijk zegt als iets echt niet kan. Vanuit oprechte interesse in jou als ondernemer.

 

Oprechte interesse… eigenlijk verkoop je toch gewoon uren? 

Dat beeld hebben veel ondernemers nog: uurtje, factuurtje. Wij streven juist naar een systeem waarbij de waarde van de dienstverlening bepaald wordt door de waarde die wij toevoegen aan de onderneming. Je stelt je dan wel kwetsbaarder op, maar de wil moet er van twee kanten zijn om van de samenwerking een succes te maken. Het is tenslotte geen brood dat je even gaat kopen, ons werk is toch gebaseerd op vertrouwen, op elkaar kennen, op een langdurige relatie.

 

Dat stelt denk ik ook wel eisen aan de klanten die jij zoekt als accountant?

Ik ben niet voor iedere ondernemer de beste accountant. Dat probeer ik ook niet te zijn, simpelweg omdat dit niet werkt. Niet voor mij en niet voor de ondernemer. De ondernemers waar ik waardevol voor kan zijn, hechten aan een langdurige relatie, durven hun plannen, dromen en angsten te delen. Tegelijkertijd hebben ze ambitie en willen ze leren. Dus inzicht in de financiële cijfers gecombineerd met een oprechte en kritische accountant. Of zoals de naam frank al zegt: open, eerlijk en direct.

 

Frank Kolijn,

Accountant en adviseur

 

Lees ook de blogs:

• Zwaartekracht Accountancy & Advies wordt: frank.

• frank. gaat verhuizen naar M2Go City Terneuzen

 

Meer weten? Je kunt natuurlijk altijd even langskomen op onze nieuwe locatie, M2Go City. Dan leren wij elkaar beter kennen onder het genot van een kopje koffie of thee. Je bent welkom!