Turbulent half jaartje voor frank. en Frank

Sinds ik per 1 augustus 2017 onder de naam frank. ben verder gegaan is er nogal het nodige veranderd. Het voelde alsof ik voor het eerst echt ging ondernemen (en misschien is dat ook wel zo)… mét de nodige turbulentie. Ik neem je graag mee in het eerste half jaar frank, en hoe dat voor mij persoonlijk is geweest. Als frank. accountant én Frank, ondernemer.

 

Hoezo turbulent?

Turbulentie, wie zit erop te wachten? Het komt vaak onverwachts en de ernst en omvang kunnen variëren van enkele centimeters tot honderden meters. Toch valt het achteraf meestal mee en je mag toch vertrouwen op de vliegkunst van de piloot. Zo is het met ondernemen ook. Wanneer je gaat vliegen (lees: ondernemen) weet dan dat er turbulentie kan optreden. Ik spreek uit ervaring: voor mij als ondernemer is het niet anders. En in de achterliggende periode heb ik zelf behoorlijk wat turbulentie meegemaakt…

 

Allereerst: een naamswijziging!
Na een naamswijziging hang je heel even in het luchtledige. Jij verandert zelf niet, maar je naam wel. Kun je dat goed uitleggen? Voor mij was het heel belangrijk een naam te kiezen die echt bij mij en mijn bedrijf past. Kort, direct, persoonlijk – en geen gekunstelde naam bedacht door een marketingbureau. Typisch genoeg kwam mijn marketingbureau met de kortste, meest directe en persoonlijke naam denkbaar: frank. Ik was er blij mee. Maar hoe klanten en relaties zouden reageren was nog best even spannend.

Gelukkig heb ik alleen maar positieve reacties gehad. Dat schrijf ik overigens toe aan een goede voorbereiding. Samen met de dames van Plot Marketing dus, en vooral omdat zij mij al luisterend ‘analyseerden’, ideeën aandroegen en op andere terreinen inspireerden en stimuleerden om over mezelf na te denken. Achteraf bezien was dit de ideale voorbereiding voor mij. Op een goede manier stap je buiten je comfort zone, terwijl je bouwt op de dingen die zelf echt belangrijk vindt. Je hebt in die zin toch vaste grond onder de voeten.

 

Wijze lessen die ik in mijn vlucht heb geleerd:

  • een goed marketingbureau verdient zich ruimschoots terug;
  • neem voldoende tijd (wel met voldoende tijdsdruk);
  • blijf zelf betrokken, is dit wie jij bent? (want dit is niet iets wat je over de schutting gooit).

Goed, dan heb je dus je naam. Maar dan zijn er ook nog wat praktische gevolgen van je naamswijziging. Niet zo makkelijk in te schatten vooraf en als ondernemer moet je het er allemaal maar even ‘bij doen’. Adressering, software, platforms, e-mailadressen, gebruikersnamen, huisstijl, letterlijk alles waar je naam of logo op staat moet om. Het ene is makkelijker te wijzigen dan het andere, nog steeds krijg ik post met de oude tenaamstelling. En je schrikt ervan wat sommige platforms durven vragen voor het omzetten van een (bestaand!) account.

 

Nog meer turbulentie
Wanneer je vervolgens ook besluit om (fysiek) te verhuizen neemt de kans op turbulentie natuurlijk behoorlijk toe. Geweldig natuurlijk om een nieuw pand te mogen betrekken waar je een frisse start gaat maken…. Maar het brengt ondertussen wel de nodige keuzestress met zich mee. Ook hier wil je dat je nieuwe pand en je nieuwe uitstraling echt bij je passen. Wat zijn belangrijke criteria voor je vestigingsplaats? Kosten? Inrichting? Oh, en dan nog even de verhuizing zelf plannen natuurlijk.

 

Het juiste team aan boord
Verhuisd, nieuwe huisstijl… alles achter de rug? Dan gaat er een ervaren en gewaardeerde medewerkster bij je weg. Ondanks dat het goed is voor iedereen dat mensen met enige regelmaat switchen geeft het ontstaan van een vacature toch een hoop gedoe. Mede gezien de krapte op de arbeidsmarkt werd ik met enige urgentie gedwongen na te denken over het profiel van de toekomstige medewerker. Dat niet alleen: in zo’n periode met minder bezetting zet je als ondernemer natuurlijk een tandje bij en voer je logisch wat meer zelf uit.

Mijn boodschap? Turbulentie blijkt goed op te vangen als je flexibel omgaat met situaties. Inmiddels zijn wij gesetteld en klaar voor de toekomst met een nieuwe naam, nieuwe locatie én een nieuw team. Soms gezocht, altijd anders dan voorzien en soms onverwacht, maar… altijd uitdagend en ondernemend. Voor accountant frank. was het een turbulente start. Ondernemer Frank heeft er gewoon van genoten. Turbulentie is onvermijdelijk, de uitdaging is om er op de juiste wijze op te anticiperen!

Frank.