Waarom doen wij dit toch elke keer?

 

Ik maak nogal eens mee dat nieuwe klanten hun administratie (zachtjes gezegd) niet helemaal op orde hebben – met als gevolg dat er problemen zijn met de Belastingdienst, betalingsachterstanden, geen overzicht en ook geen rust. In het begin dacht ik nog wel eens: waarom doen wij dit, dit kost soms zoveel tijd, geld en moeite. Als de klant zelf de moeite niet wil doen..?

 

Naarmate ik deze klanten echter leerde kennen, begreep ik steeds beter dat er altijd een verhaal achter zit. Omstandigheden waar je als ondernemer niet altijd grip op hebt, en die je de moed kunnen ontnemen. Ik kwam meer te weten over hun bedrijf en privé situatie. Naarmate de band zo groeit met je klant, wordt het vanzelf een uitdaging om het samen op te lossen. Om samen weer op het ‘administratieve rechte pad’ te komen.

 

Zo zijn we met een aantal klanten verder gaan automatiseren. Met afspraken over het aanleveren van administratie, het direct doorsturen van inkoopfacturen vanaf de leveranciers. Of het zelf aanmaken van verkoopfacturen in WeFact – Online administratie (met realtime inzicht in de openstaande facturen op je mobiele telefoon). Ook dat levert rust op, zowel zakelijk als privé – waardoor klanten zich weer kunnen focussen op de onderneming. Als alles up-to-date is, komen ze ook sneller met vragen.
 

Met dank aan Frank die mij deze kans heeft gegeven, ben ik er zelf ook blij om dat ik – mijn eigen vooroordelen voorbij – deze kans heb aangegrepen.

 

Door samen op te trekken, groeide mijn waardering voor de klant, zag ik sommigen groeien als ondernemer en als mens. Dat geeft mij zoveel voldoening, dat ook ik door blijf gaan en juist extra mijn best wil blijven doen. En klanten hoeven er nog geen plezier in te hebben – een stuk minder weerstand is ook al winst.

 

Jaimy